Centrum Filmowe UG serdecznie zaprasza na premierowy pokaz filmu Godland (2022).
GODLAND w reżyserii Hlynura Pálmasona (Biały, biały dzień) to kino drogi osadzone w późnym XIX wieku na Islandii. Młody kapłan z Danii, ksiądz Lucas wyrusza ku nowej parafii luterańskiej. Jego towarzyszem oraz przewodnikiem jest stary Ragnar, który z duchownym od początku ma relację pełną napięć, nie zgadzając się z jego misją i pasją kolonizatora.
Im dalej Lucas zagłębia się w odległe zakątki Islandii, tym bardziej znika mu z oczu pierwotny cel i oddala się on od wykonania swojej misji…
Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów.
Po projekcji zapraszamy na spotkanie z prof. Sebastianem Konefałem i dyskusję z publicznością.
prof. dr hab. Sebastian Jakub Konefał – filmoznawca, pracownik Zakładu Filmu i Mediów UG, jak i wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego. Kurator wielu przeglądów kina islandzkiego w Polsce, co wiąże się z głównym nurtem jego aktualnych zainteresowań – kinematografią nordycką. Kierował czterema grantami związanymi z projektem stworzenia monografii akademickiej kina islandzkiego (współpraca z Uniwersytetem w Reykjaviku) oraz trzema projektami naukowymi realizowanymi w Norwegii (Uniwersytet Techniczny w Trondheim). Autor książek: „Kino Islandii. Tradycja i ponowoczesność” oraz „The Cinema of Iceland: Between Tradition and Liquid Modernity”.
13.01. 2022 r. | godz. 18:00
Patronat medialny: Utulę THULE
wstęp – 15 zł (bilety do kupienia przed seansem)
miejsce – Centrum Filmowe UG im. Andrzeja Wajdy (Biblioteka Główna UG)
wjazd od ul. Grunwaldzkiej (przy Castoramie)
Prezentowany w canneńskiej sekcji Un Certain Regard najnowszy film Hlynura Pálmasona (Zimowi bracia, Biały, biały dzień) to wirtuozerski popis reżyserskiej metody. Spektakularne, dramatyczne, a przy tym zmienne i kapryśne pejzaże Islandii na bieżąco referują nam stan ducha bohaterów: wizualizują surowość zasad, portretują zlodowacenia duszy, zapowiadają spiętrzenie konfliktów. Przez zimne strumienie, nagie skały i szmaragdowe mchy zmierza ku nowej parafii luterański ksiądz Lucas (Elliott Crosset Hove). Młodemu Duńczykowi towarzyszy lokalny przewodnik i bajarz Ragnar (Ingvar Sigurðsson). Od początku ich relacja pełna jest napięć, bowiem kapłan ma misję i pasję kolonizatora, którym starzec uparcie się przeciwstawia. Umiejscowiony u schyłku XIX wieku scenariusz odwołuje się do zależności łączących Islandię i Danię, ale skomplikowane relacje władzy i poddaństwa, jakie kreśli reżyser, wykraczają poza ramy historycznych rozliczeń i religijnych hierarchii. Godland jest filmem o samotności, wyobcowaniu i goryczy. Ale także o artyście, który zamraża i utrwala życie na szklanych negatywach – zupełnie jak lodowiec.
Małgorzata Sadowska, https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=12180