Na srebrnym globie (1987), reż. Andrzej Żuławski, sci-fi, poetycki, Polska, 166 min.
Grupa badaczy opuszcza Ziemię w poszukiwaniu wolności i szczęścia. Lądując na nieznanej planecie, rozpoczynają budowę nowej cywilizacji. W głównych rolach wystąpili Andrzej Seweryn, Jerzy Trela i Iwona Bielska.
Historia realizacji filmu była tematem licznych artykułów prasowych oraz nagrodzonego m.in. na festiwalu Millenium Docs Against Gravity dokumentu Ucieczka na srebrny glob (2021) w reżyserii Kuby Mikudry. Produkcję filmu, która trwała w rzeczywistości 12 lat przejmowały kolejno trzy Zespoły Filmowe. Na srebrnym globie został zrealizowany z niezwykłym rozmachem, zdjęcia robione były m.in. na bałtyckich wydmach, pustyni Gobi, w górach Kaukazu, podwrocławskich mokradłach, w Krakowie, Szczecinie czy Wieliczce.
Choć budżet produkcji nie pozwalał na zastosowanie efektów specjalnych, pion wizualny (w tym kostiumolodzy i scenografowie) stworzył niezwykłą futurystyczną wizję, która sprawiła, że Serwis Taste of Cinema okrzyknął film najlepszym niehollywoodzkim dziełem science fiction w historii kina.
Wykład online na MS Teams
Wykład wprowadzający poświęcony zostanie osobie Andrzeja Jaroszewicza – operatora i reżysera filmów dokumentalnych. Jaroszewicz jest autorem zdjęć do przeszło 50 filmów, był także stałym współpracownikiem Andrzeja Żuławskiego. Od 2011 roku Jaroszewicz jest Przewodniczącym Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).
Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W jego ramach realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy. Seanse filmowe połączone są z wykładami prowadzonymi przez filmoznawców z wielu uniwersytetów z całej Polski, znawców danego tematu. Wstęp na seanse i wykłady jest otwarty również dla osób spoza Uniwersytetu Gdańskiego. Program powstał z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Tegoroczna edycja pod hasłem Malarskość kadru – mistrzowie sztuki obrazu koncentruje się na wizualnej stronie polskiej kinematografii, przybliżając estetykę wybranych twórców oraz członków ekip filmowych, odpowiedzialnych za wizualną warstwę dzieł: od autorów zdjęć, po scenografów.