Potop (1974), reż. Jerzy Hoffman, historyczny, Polska, ZSRR, 180 min.
Dzieje miłości Andrzeja Kmicica, chorążego orszańskiego, i Oleńki Billewiczówny, których tłem historycznym jest najazd szwedzki 1655-1660. Najbardziej spektakularna część Sienkiewiczowskiej Trylogii zaadaptowana w duchu tradycyjnej interpretacji dzieła ku pokrzepieniu serc, z położeniem akcentu na ewolucję bohatera, który z nieodpowiedzialnego watażki staje się bohaterem narodowym. Film był polskim kandydatem do Oscara w 1975 roku.
Seans zostanie poprzedzony prelekcją.
Wykład wprowadzający poświęcony zostanie osobie Jerzego Wójcika – jednego z najważniejszych operatorów w kinematografii polskiej po 1945 roku, autor zdjęć do większości sztandarowych filmów z jej najważniejszego nurtu artystycznego – Polskiej Szkoły Filmowej.
Wykładowca: dr Piotr Kurpiewski – filmoznawca, historyk, Kierownik Zakładu Filmu i Mediów w Instytucie Badań nad Kulturą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią polskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem czasów PRL. Autor kilkudziesięciu tekstów naukowych i popularnonaukowych z zakresu historii filmu, zafascynowany twórczością Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Smarzowskiego.
Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W jego ramach realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy. Seanse filmowe połączone są z wykładami prowadzonymi przez filmoznawców z wielu uniwersytetów z całej Polski, znawców danego tematu. Wstęp na seanse i wykłady jest otwarty również dla osób spoza Uniwersytetu Gdańskiego. Program powstał z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Tegoroczna edycja pod hasłem Malarskość kadru – mistrzowie sztuki obrazu koncentruje się na wizualnej stronie polskiej kinematografii, przybliżając estetykę wybranych twórców oraz członków ekip filmowych, odpowiedzialnych za wizualną warstwę dzieł: od autorów zdjęć, po scenografów.