Dotknięcie ręki (1992), reż. Krzysztof Zanussi, dramat psychologiczny, Dania, Polska, Wielka Brytania, 92 min.
Jeden z najważniejszych filmów zagranicznych Krzysztofa Zanussiego. Bohater opowieści, student muzykologii Stefan (Lothaire Bluteau), słyszy we śnie melodię i czuje, że jest ona częścią większego utworu. Mężczyzna odnajduje Henry’ego Kesdi (Max von Sydow), słynnego kompozytora, który przestał tworzyć 40 lat temu i wybrał samotne życie. Stefan próbuje nakłonić kompozytora, by ten skomponował utwór, który słyszy w snach. Sędziwy mężczyzna jest jednak wyjątkowo trudnym człowiekiem…
Film stał się pierwszym od wielu lat utworem Zanussiego, który wywołał wśród krytyki tak żywe reakcje (przede wszystkim pozytywne, wskazujące na powrót reżysera do formy). Autorowi udało się pozyskać do głównych ról aktorów o wielkiej renomie, wśród nich Maxa von Sydowa, który kojarzony jest głównie z kreacjami w filmach Ingmara Bergmana. Dotknięcie ręki przewrotnie nawiązuje do mitu o Fauście, choć krytyka dopatrywała się w nim też wpływów prozy Tomasza Manna i Jerzego Andrzejewskiego.
Muzykę do filmu skomponował Wojciech Kilar.
Prelekcja: dr Marta Maciejewska – filmoznawczyni, polonistka, anglistka. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Prowadzi zajęcia dydaktyczne w Zakładzie Filmu i Mediów na Uniwersytecie Gdańskim. Jest lektorką języka polskiego jako obcego i egzaminatorką w Akademickim Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej UG. Wykładowczyni projektu Pogotowie Maturzysty oraz ogólnopolskiego programu Akademia Polskiego Filmu. Animatorka kultury, przez wiele lat była związana z Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej oraz gdańskim Klubem Żak. Autorka książki Dialektyka formy. Pełnometrażowe filmy fabularne Jana Švankmajera (Gdańsk, 2023).
Wstęp bezpłatny.
Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W jego ramach realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy. Seanse filmowe połączone są z wykładami prowadzonymi przez filmoznawców z wielu uniwersytetów z całej Polski, znawców danego tematu. Wstęp na seanse i wykłady jest otwarty również dla osób spoza Uniwersytetu Gdańskiego. Program powstał z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu.