Pożegnanie jesieni (1990), reż. Mariusz Treliński, dramat psychologiczny, Dania, Polska, Wielka Brytania, 92 min.
Debiut Mariusza Trelińskiego, przyszłego reżysera operowego powstał na podstawie powieści jednego z najbardziej ekscentrycznych polskich artystów – Stanisława Ignacego Witkiewicza o tym samym tytule.
Historia Atanazego Bazakbala (Jan Frycz) to modelowa opowieść o świecie bez wartości. Młody dekadent nawiązuje perwersyjny romans z Helą Bertz, córką potężnego finansisty, będąc zaręczony z polską szlachcianką Zofią. Eksperymenty protagonisty z używkami, romanse, orgie, nihilizm, podejrzane ideologie i religijne fiksacje – kiedyś powieść Witkacego interpretowano jako ostrzeżenie przed komunizmem, dziś jest złowrogo aktualna. Brawurowe kreacje w filmie stworzyli Jan Frycz, Jan Peszek, Henryk Bista, Maria Pakulnis. Autorem muzyki jest Michał Urbaniak.
Barokowe, rozbuchane dzieło Trelińskiego zrealizowane zostało w okresie transformacji – czasie, w którym powszechnie dyskutowano o „końcu historii”. Dynamiczna akcja sprawia, że widzowie ledwo mogą złapać oddech, a okazałe dekoracje (film otrzymał dwa Złote Lwy za scenografię i kostiumy) i ekspresyjna gra aktorska oszałamiają i dezorientują.
Produkcja brała udział w konkursie głównym na MFF w Wenecji.
Prelekcja: dr Barbara Świąder-Puchowska – teatrolożka, adiunkta w Zakładzie Kulturoznawstwa Instytutu Badań nad Kulturą. Animatorka i organizatorka życia kulturalnego, autorka krótkich filmów, teledysków, sesji zdjęciowych i dramatów. Zajmuje się głównie polskim teatrem współczesnym, w tym teatrem niezależnym w Gdańsku, oraz animacją kultury w aspekcie praktycznym. Autorka wielu recenzji i tekstów o teatrze, publikuje m.in. w miesięczniku „Teatr”. Autorka książek m.in. W metafizycznej dziurze. Teatr Witkacego w Zakopanem oraz Myślenie obrazem. Gdańskie teatry plastyków w latach 50. i 60. XX wieku.
Wstęp bezpłatny.
Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W jego ramach realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy. Seanse filmowe połączone są z wykładami prowadzonymi przez filmoznawców z wielu uniwersytetów z całej Polski, znawców danego tematu. Wstęp na seanse i wykłady jest otwarty również dla osób spoza Uniwersytetu Gdańskiego. Program powstał z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Głównym organizatorem projektu jest Filmoteka Narodowa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu.